Onze werkwijze

Onze bewezen werkwijze bestaat uit vier sprints, waarin we je van begin tot eind begeleiden bij het ontwikkelen, implementeren en laten werken van een nieuw commercieel DNA.

Sprint 1

Inspiratie- en bewustwordingssessie

Sprint 2

Update van het commercieel DNA en handboek

Sprint 3

Laten werken en doorontwikkelen

Sprint 4

Het systeem doorlopend verbeteren

De bouwstenen van een modern Commercieel DNA

Het commercieel DNA bestaat uit een aantal belangrijke onderwerpen:

Succes Portfolio’s

Is de basis in orde? De absolute basis bestaat uit klantdroom-denken met de Klant Succes Portfolio’s (KSP).

Social Selling Nieuw

Online en offline professioneel nieuwe klanten uitdagen met content

Social Selling Huidig

Online en offline professioneel bestaande klanten uitdagen met content

Sales Art Experience

Door alle klantcontact-momenten in te kleden als ware ervaring creëer je magische momenten

Fan 4 Fan Excellence

Elke klant brengt structureel twee nieuwe klanten mee

In vier sprints naar een nieuw Commercieel DNA

Sprint 1

Alles start met een inspiratie- en bewustwordingssessie met je team

Tijdens deze energievolle sessie bespreken we de volgende vragen:

  1. Wat zijn de nieuwste technologische (on- en offline) ontwikkelingen in je sector en wat is de impact hiervan op jullie organisatie?
  2. Waar staat jullie organisatie nu (op alle structurele, culturele,  on- en offline elementen)?
  3. Wat is jullie ultieme organisatie-DNA waarmee je hét verschil maakt in je sector?
  4. Hoe maak je de ontwikkeling van culturele en structurele elementen meetbaar?
  5. Een eerste praktische uitwerking: wat kan het team morgen al doen om het verschil te maken?
  6. Wat is de beste verbeterroute en waar meten we op?
  7. Hoe ziet de businesscase eruit?

Sprint 2

Update commercieel DNA en handboek

De volgende sprint is het in korte tijd ontwikkelen van een modern commercieel DNA in cultuur en structuur. In kleine teams worden de elementen agile ontwikkeld. Uiteindelijk wordt het resultaat, het commercieel DNA, vastgelegd in een handboek. Hierin staat ook de manier waarop de veranderingen worden bestuurd, hoe teams elkaar kunnen blijven prikkelen en inspireren en hoe je kunt voorkomen dat je concessies doet op je plannen.

Onderdelen van het DNA–handboek zijn, onder andere:

  1. Inzicht in alle cultuurelementen met o.a. jullie unieke mindset, concrete houding, gedragingen en mentale en fysieke fitheid
  2. Inzicht in structuurelementen met o.a. jullie onderscheidende pitches, klantreis, relevante content, interne processen, documenten, vaardigheden (met o.a. SalesART Skills, storytelling en LinkedIn / Sales Navigator-skills)
  3. Benoeming van ‘De Gouden Stippen’: het concrete bewijs van onderscheidenheid.

Sprint 3

Laten werken en doorontwikkelen

Wanneer het commercieel DNA is vastgelegd, ‘bevriezen’ we het voor een periode, zodat er tijd is om de nieuwe routine in te laten werken. Even niet verder ontwikkelen, maar eerst samen een stap zetten naar een nieuwe disciplinematige, moderne manier van werken als team.

We merken dat de start vaak goed gaat, maar dat na een tijdje oude gewoontes soms weer boven komen drijven. Zodra de eerste resultaten van de nieuwe werkmethode duidelijk worden, zijn de oude gewoontes gelukkig snel weer verdwenen. Deze periode duurt vaak een paar maanden.

Sprint 4

Het systeem doorlopend verbeteren

Wanneer er een basisroutine is ontstaan, gaan we het systeem verder verbeteren. Dat is een doorlopend proces.

De Commercieel DNA Academy zorgt voor de continue verbetering van de skills en de competenties van operationeel medewerkers, managers en voor nieuwe medewerkers een snellere manier van op stoom komen zonder grote verrassingen.

0
Test je organisatie, doe de sales benchmark!

Send this to a friend