Hieronder zie je hoe Contentleaders scoort op de vier belangrijkste voorwaarden voor exponentiële groei. Direct daaronder zie je per gebied en per vraag de tips, downloads, templates en checks om de direct de gebieden te verbeteren. Je krijgt alleen tips op gebieden waar voor jouw bedrijf groeiruimte zit. Succes!
Vraag: het gedrag van onze klanten is significant aan het veranderen door de laatste digitale ontwikkelingen.
groeikans: Buyer Persona Canvas
Wil je je klant goed begrijpen, maak dan een buyer persona van je klant(segmenten). Je kunt het Buyer Persona-canvas gebruiken om dit makkelijk in kaart te brengen. Klik op de button hieronder om het Buyer Persona-canvas te downloaden.
Vraag: als wij niet inspelen op de ontwikkelingen van De Commerciële Revolutie, dan heeft dat een significante impact op onze omzet en marge.
groeikans: kernvraag
Vraag jezelf eens af: is jullie winstgevendheid gemiddeld groter dan die van de branche? En groeien jullie ook gemiddeld sneller dan dan bedrijven in jullie branche? Als op één van de vragen het antwoord nee is, dan is jullie commerciële strategie niet toekomstgericht.
Vraag: onze organisatie speelt snel genoeg in op de veranderende manier van kopen van de klant.
groeikans: inspiratie van een koploper
Vraag jezelf eens af: hoeveel procent van de omzet komt uit producten die vier jaar gelden nog niet bestonden? Innovatie is tegenwoordig een toverwoord in het bedrijfsleven, maar voor het ruim honderd jaar oude 3M vormt het de kern van zijn bestaan. 3M is hiermee een prachtig voorbeeld: van de inkomsten komt dertig procent uit producten die vier jaar geleden nog niet bestonden.
Vraag: wij begrijpen goed wat de impact gaat worden van de digitale revolutie op onze commerciële organisatie.
groeikans: Brown Paper Commerciële Revolutie
Laat ons je bijstaan! Met behulp van onze Brown Paper Commerciële Revolutie-toets helpen we je de impact begrijpen, samen met je complete commerciële team.
Vraag: ons bestuur is volledig op de hoogte van wat er gaat veranderen door de digitale ontwikkeling in commercie.
groeikans: video’s om je te helpen
Gebruik een van de onderstaande video’s om het beter uit te kunnen leggen:
Vraag: wij hebben het beste klantsuccesportfolio om klanten van een droomoplossing te voorzien (of verkoop je deeloplossingen met je oude producten- en dienstenportfolio).
groeikans: value proposition canvas
Gebruik het value proposition-canvas om te toetsen of je echt een droomoplossing hebt of hoe je deze kunt ontwikkelen. Bekijk de uitleg in de video hieronder.
Vraag: onze digitale strategie is voor iedere medewerker helder en SMART en heeft een doordachte uitvoerbare route.
groeikans: OGSM methode
Wil je de strategie helder, begrijpbaar en werkbaar formuleren? Zodat deze niet in een la belandt, maar effectief is? Gebruik dan het OGSM-businessplan op een A4.
Vraag: iedere medewerker, ook buiten commercie, omarmt de kansen die je kunt creëren met Social Selling.
groeikans: video
Iedere medewerker bewust maken van Social Selling gaat minder over een beleid en meer over een beweging intern op gang brengen. Bekijk de onderstaande video voor inspiratie:
Vraag: onze huidige commerciële organisatie is zich bewust van de digitale ontwikkelingen en speelt daar dagelijks actief op in.
groeikans: video
Bekijk de onderstaande video en leer waarom jou het niet lukt om de digitale ontwikkelingen over te brengen (en wat je eraan kunt doen).
Vraag: wij beschikken op onze socialmediaplatformen over de meest relevante content en commerciële medewerkers gebruiken dit massaal.
groeikans: inspiratie lijst
Gebruik je deze soorten content al?
Een whitepaper over een actueel relevant onderwerp voor de doelgroep
Een (bespaar)test of een scan
Een trendrapportage
Een onderzoek
Een videocursus / een videoserie
Een ROI-calculator
Een infographic
Een koopgids
Een quiz
Een e-book
How-to-video’s
Een presentatie
Een webinar
Een toolkit
Een FAQ
Een customer-/businesscase
Een offline of online cursus/workshop
Een (online) competitie/challenge/hackaton
Vraag: social Selling wordt als een integraal proces binnen onze organisatie uitgevoerd waarbij Sales, Marketing & Delivery nauw met elkaar samenwerken.
groeikans: template
Wat zouden jullie moeten doen om dit wel te bereiken? Gebruik de Gamestorming Speedbot-methode om dit in kaart te brengen. Klik hier voor uitleg van de medhode.
Vraag: onze commerçanten hebben hun traditionele manier van commercie bedrijven (old school-salesgesprekken) aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen, inclusief hun skills.
groeikans: checklist
18 skills die elke moderne salesmedewerker moet hebben:
Understand what the buyer wants
Sell in a buyer-responsive manner
Use psychology to engage the buyer
Establish trust with the buyer
Communicate succinctly
Act on what the customer is saying
Demonstrate subject matter expertise
Help (as opposed to close) their prospects
Tell really compelling stories
Are great copywriters
Sell effectively over the phone
Are socially active with target buyers
Personalize their interactions
Use a variety of marketing skills
Help prospects achieve next steps
Are more productive because of sales technology
Tie daily activities to quota achievement
Manage their pipeline like a portfolio
Fan4fan
Vraag: wij creëren met een structurele aanpak actieve fans onder onze bestaande klanten en weten hoeveel van de omzet door hen wordt gecreëerd.
groeikans: checklist
Gebruik deze checklist om dit te controleren:
Welke klant is welk type fan?
Hoeveel omzet wordt er gegenereerd door actieve fans met welke producten, (liefst ook per type fan inzichtelijk maken)?
Hoe de verschuivingen van typen klanten zijn. En hebben we meer actieve fans gecreëerd onder de nieuwe toetreders?
Hoeveel van de klanten nemen het totale producten- en dienstenportfolio af uit de Klant Succes Portfolio?
Wat hebben de acties van afgelopen weken opgeleverd en wat kunnen we daarvan leren?
Hoeveel antifans hebben we? En zijn de verschuivingen van antifan naar type twee tot vier of naar out? En de doorlooptijden van deze typen?
Vraag: wij weten wie een actieve fans is, wat voor type fan hij is en hebben per type afgestemde bedieningsconcepten.
groeikans: checklist
Hebben jullie de fans ingedeeld in deze groepen?
Type 1: Fan die gewoon klant is en niet wil doorrefereren.
Type 2: Fan die wel wil doorrefereren en er niets voor wil hebben.
Type 3: Fan die wel wil doorrefereren en er iets in materie voor terug wil hebben (bijvoorbeeld een flesje wijn, nachtje slapen, wat korting op producten).
Type 4: Fan die wel wil doorrefereren en er voor betaald wil worden.
Social Selling