Oprechte of betaalde liefde voor je bedrijf?

Wessel Berkman

Menig medewerker die ik tegenkom, worstelt met een aantal gedachten:

  • de eindeloze hoop op verbetering binnen het bedrijf;
  • het gemis van de warme sfeer van vroeger waardoor je langer blijft hangen bij een werkgever;
  • meegaan met het bedrijfsbeleid om maar niet weggestuurd te worden of voor ingewikkelde gesprekken te worden uitgenodigd.

Oorzaken die hier veelal aan ten grondslag liggen zijn:

  • de angst voor het aangaan van nieuwe uitdagingen binnen en buiten de organisatie;
  • te lang hebben stilgezeten en niet meer geloven dat je ergens anders succesvol kan zijn;
  • ‘verslaafd’ zijn aan de maandelijkse financiële vergoeding.

Liefde is… samen dromen

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren hun droom verloren. Zij hebben geen inspirerend verhaal meer om hun medewerkers en klanten mee te kunnen boeien. Klanten en medewerkers voelen zich steeds minder gehoord en op hun plek en ze twijfelen of de organisatie ze nog wel kan bieden wat zij zoeken. Het energielevel daalt als nooit tevoren.

Een gedeeld kenmerk van deze bedrijven is dat ze zijn blijven hangen in de old school product push-businessmodellen, in bijvoorbeeld abonnementsvorm, of als slim verpakte servicemodellen. Vaak gebruiken die organisaties mooie, hippe woorden waar eigenlijk maar weinig diepgang in zit, of die in de praktijk maar weinig worden waargemaakt.

De organisaties worstelen met het zetten van de stap van de oude naar de nieuwe wereld. Een wereld waarbij het gaat om het creëren van een omgeving die weer energie geeft. Een omgeving met betekenis, waarin de organisatie zichzelf neerzet als de beste en meest onderscheidende in zijn sector. Kortom: een organisatie waar medewerkers en leveranciers graag voor willen werken én van wie iedereen de diensten of producten wil hebben.

Meewaaien, afzwaaien of omzwaaien?
Voor deze grote ommezwaai is, naast een goed plan met duidelijke keuzes, vooral lef en executie met doorzettingsvermogen nodig. Vergis je niet: het kost energie om vastzittende collega’s in beweging te krijgen. Zij komen zichzelf tegen als ze uiteindelijk toch de laan uit gestuurd worden, omdat ze zich niet willen (of kunnen) aanpassen aan de nieuwe werkwijze. Ze moeten dan op zoek naar een andere uitdaging. En het bedrijf naar nieuw personeel.

Een veel gekozen uitstelstrategie is dan met alle winden meewaaien, het plan afzwakken om de lieve vrede te bewaren, politiek bedrijven, wat optische kleine experimenten doen zonder iemand in de weg te zitten, externe adviseurs de schuld geven en zo voorlopig je persoonlijke- en organisatiedroom te parkeren. Daarmee kun je in sommige gevallen jarenlang tijd rekken. In tegenstelling tot wat logisch lijkt is de uitstelstrategie niet zelden de meest gekozen optie. Maar wat heb je daaraan? Wat is, naast het salaris, nog de persoonlijke benefit?

Hoe leuk is het (en hoeveel energie zou het geven) om voor een organisatie van betekenis met toekomstperspectief te werken, die de beste en meest onderscheidende is in zijn sector – of in elk geval die ambitie heeft? Waarvoor word jij maandelijks betaald? Oprechte of betaalde liefde voor jouw bedrijf?

Wil je meer leren over hoe een moderne salesmachine en commerciële blauwdruk eruitzien? Boek dan een inspiratiesessie en daag jezelf en je team uit het verschil te maken met jullie organisatie.

Deel dit artikel:

Facebooktwitterlinkedinmail

Send this to a friend