Het Geheim van Marktverstoorders Ontrafeld

Na meer dan twintig interviews met managers van organisaties zoals Rituals, Coolblue, Corendon, Young Capital die het verschil maken, vroeg ik mezelf af: waarom lukt het hen wel?

Het antwoord is: LEF! LEF betekent dat je ervoor gaat om van jouw bedrijf het beste uit de sector te maken. En dat je daarvoor risico’s wilt nemen, ook de persoonlijke.

Je merkt het al wanneer je zo’n gebouw binnenloopt, aan de mensen en vooral wanneer je met hen in gesprek gaat. Trots, energie, creativiteit en een ongelofelijke drang om hun organisatiedroom te realiseren. De bereidheid om grote offers te brengen, zowel op financieel als ook op persoonlijk vlak. Het doel van de organisatie staat altijd voorop en daaraan doet men geen concessies.

DUIDELIJK EN BOVENMATIG AMBITEUS

De doelen van dit soort organisaties zijn altijd helder, zonder moeilijke woorden en begrijpelijk voor iedereen. Alles is gericht op wat het beste is voor de klant én de medewerkers. Is het primair niet goed voor de klant? Dan doen ze het niet. Maar zijn de medewerkers niet 100% betrokken, dan wordt het ook niets.

Ook de cijfermatige doelen zijn duidelijk. En heel belangrijk. Zonder uitzondering zijn ze bovenmatig ambitieus en lijken ze op het eerste oog vaak onhaalbaar. Deze mate van ambitie is van belang om onderscheidend te zijn en te blijven. Het dwingt je om anders te denken. Om niet slechts een beetje, maar écht de grenzen van significant beter worden op te zoeken.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Bedrijven met LEF willen winnen, ze benchmarken vrijwel niet, grijpen alle mogelijkheden aan waar ze invloed op kunnen uitoefenen, en creëren nieuwe markten. Externe factoren zoals het weer of de markt zul je hier niet als snel als excuus horen. Worden doelstellingen niet behaald, dan nemen ze hun verantwoordelijkheid en gooien het roer om.

Verder is het opvallend dat managementhypes of de termen die we dag in dag uit horen zoals agile, scrum, customer experience en de impactpoints hier niet gebruikt worden. Net zo min als alle varianten van modern, authentiek of vitaal leiderschap. Hier zijn geen ‘why’- en ‘purpose’-projecten en storytellingtrainingen nodig, want er is een verhaal in een klare taal die iedereen begrijpt.

Hier dus geen management dat van hype naar hype vaart, maar dat van de eigen organisatie een hype maakt. Ontstaat er geen vibe? Dan niet doen! Want pas wanneer die vibe er wel is, gaat ineens veel vanzelf en voel je de energie stromen.

DAAR ZOU IK OOK WEL WILLEN WERKEN

Hoe leuk en gaaf is het om daar onderdeel van te zijn? De medewerkers zijn superblij en trots. Ze vertellen zonder ruis in woorden en cijfers wat hun missie en doel is, weten haarfijn wat hun persoonlijke bijdrage is. Het is een aanstekelijke energie die maakt dat je bij veel van de LEF-bedrijven denkt: daar zou ik ook wel willen werken.

De hele werkomgeving is zo ingericht dat je hier de leukste periode van je werkende leven kan hebben, met de hoogste persoonlijke ontwikkeling die in lijn ligt met het doel van de organisatie en jezelf.

Pas je er niet tussen, dan is dat snel duidelijk en blijf je er niet lang werken. Hier geen maandenlang gepamper tot in de hemel. Maar pas je wél, dan heb je een superplek, waar je van gaat stralen en die ook schittert op je CV. Voor alle medewerkers – ongeacht hun functie – zijn dit de bedrijven die het meest energie geven. Een ontzettend aanstekelijke energie.

MANAGERS MET GENADELOZE EXECUTIE

De LEF-organisaties zijn veelal organisch ingericht. Met een leider die sterk richting geeft, en soms alles zelf bepaalt. En ook bij de grotere groei-organisaties is de aansturing altijd helder en strak van aard.

De lijnen zijn duidelijk en simpel. Deze duidelijkheid is vaak met elkaar, tot in detail, vastgelegd in een ‘zo doen wij dat als team’-handboek. Of strak geautomatiseerd. Dit alles voorkomt ruis, waardoor elkaar uitdagen of aanspreken op afwijkingen geen wazig gebied meer is. Uitdagen en aanspreken, ongeacht functie of rol, is de dagelijkse gang van zaken.

Veel tijd aan overleggen, polderen en maar blijven praten is men niet kwijt. In kleine teams worden besluiten genomen om de snelheid erin te houden. En daarna is het tijd voor genadeloze executie met onderscheidende details. Getting things done – maar dan ook echt.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

De verhouding tussen ondernemende versus riskmanagers in deze teams is in balans. En de samenstelling is divers: gender, leeftijd, en soms etnische afkomst als afspiegeling van hoe de (toekomstige) klant eruitziet.

In deze teams vind je dan ook geen groep van 55+’ers die op de tent passen en het ritje uitzitten om hun pensioen veilig te stellen – wat overigens al lang niet meer exclusief is voor alleen deze leeftijdsgroep. Door te ‘blijven zitten’ blokkeren en frustreren werknemers die niet op hun plek zijn de energievolle talenten binnen de organisatie, en ook zitten zij betere oplossingen voor de klanten in de weg. De echte talenten vertrekken in zulke gevallen vroegtijdig. En de klanten uiteindelijk ook.

OPPASSER OF VERSCHILMAKER

Bij bedrijven met LEF werken vrijwel geen klagende managers die al jaren hopen op verbetering. Ze hebben een strak plan, pakken het aan en hebben een duidelijke tijdslijn. Is er een paar maanden verstreken en is niets veranderd, ondanks alle toezeggingen dat het straks echt gaat gebeuren, dan zijn ze weg. Op persoonlijke normen doe je geen concessies. Managers van LEF-bedrijven wachten niet lang op iets wat toch niet gaat veranderen.

Om echt voorop te blijven lopen, hebben een aantal zelfs een Chief Revolution Officer in dienst. Of een Generatie X-Raad die de bestuurders het vuur na aan de schenen legt en hen scherp houdt om zich te blijven verdiepen en keuzes te maken bij nieuwe ontwikkelingen. Niet voor de show, maar een raad met bindende adviezen.

Raden van Advies, commissarissen en medebestuurders worden kritisch gekozen. Hierbij selecteert men veel meer op visie over de toekomst en de vragen die er gesteld worden in verband met die toekomst, en minder op pure veiligheid, oude relaties of het beschikken over veel kennis van het verleden. Hier geen verzameling traditionele bestuurders die ‘online’, ‘AI’ en ‘VR’ nog wegmoffelen onder verzameltermen zoals ICT of automatisering. De passiegedreven LEF-bestuurders nemen zelf verantwoordelijkheid, zijn een voorbeeld voor anderen, zijn van deze tijd en online aanwezig. Ze verstoppen zich niet achter woordvoerders en ondermanagers, maar grijpen veel momenten aan om te laten zien waar ze voor staan: voor hun klanten en hun medewerkers.

Voor ieder de vraag dus: wil je als degelijke ‘oppasser’ bekend staan, of echt iets moois achterlaten waar je aan mee hebt geholpen. Iets waar alle medewerkers, klanten en zelfs je kinderen supertrots op kunnen zijn. Dat is natuurlijk een keuze.

Tot slot nog een tip van de CEO van Tony Chocolonely: “Reageer niet vanuit angst. Angst duurt maar even, spijt heb je je hele leven.”

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

WIE ZOU JIJ AANMELDEN ALS ORGANISATIE OF LEIDER MET LEF? MOGELIJK KOMT DEZE IN DE NIEUWE LEF EDITIE.

MAIL JE SUGGESTIE NAAR: WB@D-C-R.NL

DOE DE ULTIEME LEF SESSIE MET JE TEAM EN MAAK HET VERSCHIL

MEER INFORMATIE OVER DEZE SESSIE, STUUR EEN MAIL NAAR: WB@D-C-R.NL

Deel dit artikel:

Facebooktwitterlinkedinmail
0

Send this to a friend